Pytagoreiska aktiveringsmetoder

Pytagoreiska aktiveringsmetoder


När människan med latent esoterisk kunskap efter mycket sökande till sist återfinner denna, finns en risk att hon belåtet lutar sig tillbaka, nöjd med utsikten till fortsatta studier. Detta leder dock inte människan vidare i medvetenhets-utvecklingen, och ej heller till förnyad kontakt med kunskapen i följande inkarnation. Möjligheter fås nämligen inte utan motprestation, utan måste tas tillvara, allt enligt den kosmiska balansen. Den som så tillvaratar den goda skörden att kunna återknyta kontakt med kunskapen, kan skynda på sin egen utveckling, främst genom att hjälpa andra därtill.


Inom den pytagoreiska skolan användes ett antal metoder som tillsammans leder till medvetenhets­utveckling, men inte var och en enbart. Aktivering av självmedvetenhet och högre medvetenhet måste således, för att alls fungera, innefatta följande metoder: själverinring genom strävan efter oavbruten själviakttagelse, avsiktlig­het och icke-identifiering, studium av verklighetsbaserad kunskap, meditation, utveckling av tolv essentiala egenskaper, tjänande, och arbete på tre linjer. Arbete på tre linjer enligt fjärde vägen kan sammanfattas i: Linje ett – arbete med egen utveckling. Linje två – arbete med och för den egna gruppen. Linje tre – arbete för skolans framträdande, för mänskligheten, utvecklingen och enheten.


Den så viktiga och grundläggande själviakttagelsen har för monaden till ändamål en allt större icke-identifiering med de lägre höljenas innehåll. Själviakttagelsen möjliggör hågkomsten av övningen själv­erinring – att minnas sig själv. Denna kan leda till ögonblick av självmedvetenhet. Denna självmedvet­enhet behöver vi för att kunna nå en allt djupare förståelse av den esoteriska kunskap vi studerar och söker begrunda i meditation. Den djupare förståelsen är i sin tur starkt sammanhängande med utvecklingen av vårt vara – utvecklingen av våra begynnande essentiala egenskaper, som för att nå högre procenttal, behöver uttryckas genom osjälviskt tjänande och arbete på tre linjer.


Alla dessa delar är lika viktiga för den högre medvetenhetsutvecklingen, ingen kan undvaras. Utan själv­iakttagelse, icke-identifiering och själverinring, kan inte självmedvetenhet åstadkommas och således ej heller effektiva studier och meditation bedrivas, är ingen avsiktlig kausalmedvetenhet möjlig. Under sådana förhållanden finns ej heller möjlighet att nå kontakt med Augoeides.


Den gryende andrajagsmedvetenheten uttrycker sig däremot i strävan efter kunskap och sanning, i önskan att tjäna. Denna tjänande inställning är förutsättning för kontakt med Augoeides, som tålmodigt väntat på att människomonaden ska visa tecken på att gensvara på hans inflytande. Denna tjänande inställning när andrajagsmedvetenheten. Tjänande och ansvar är därmed tecken som kan tyda på sådan begynnande kontakt. 


Studier och meditation på verklighetsideer ger möjlighet att nå kontakt med kausalmedvetenheten men kräver för sin fulla effektivitet en ökande grad av självmedvetenhet. För att längre stunder av självmedvet­enhet ska vara möjliga behöver vi arbeta på tre linjer, och däri ingår även grupparbete, vilket vi förutan inte har möjlighet att utveckla de essentiala egenskaperna till någon högre nivå.


I meditation är det helt avgörande att vi förstår vikten av att vara självaktiv, vilket inte nog kan understrykas. Om vi låter tankarna vandra planlöst, riskerar vi kontakt med de lägre nivåerna av emotional- och mental­världen, där ingen högre medvetenhetsutveckling är möjlig. Likaså har försök att stilla tankarna inte avsedd effekt på medvetenhets-utvecklingen. De må tillämpas på mystikerstadiet, inte utan stora risker bör tilläggas, men för den som vill utvecklas gäller att självaktivt besluta vad den vill tänka, begrunda och vidareutveckla under meditation. De mekaniska tankarna är de vi vill stoppa till förmån för avsiktliga sådana.


De pytagoreiska aktiveringsmetoderna för medvetenhetsutveckling kan således åskådliggöras i det följande:


Själviakttagelse – genom ständig iakttagelse av de olika funktionerna (instinkt-, rörelse-, känslo- och tankefunktioner) och skenjagen medvetandegöra den inre splittringen för att så småningom behärska de lägre höljena, få dem under jagets kontroll.


Avsiktlighet – genom avsiktligt riktad, dubbelriktad uppmärksamhet i alla möjliga situationer.


Icke-identifiering – genom att inte identifiera sig med höljenas innehåll odla en inre oberördhet och därmed kunna nå stunder av självmedvetenhet.


Själverinring – genom övningar i dubbelriktad uppmärksamhet minnas sig själv, och nå tillstånd av själv­medvetenhet.


Studium – av verklighetsideer – den hylozoiska världsåskådningen.


Meditation – självinitierad medvetenhetsaktivitet; självaktiv tankeverksamhet avsiktligt riktad på det hylo­zoiska kunskapssystemet, de åtta kosmiska ideerna och förformning genom långa tankar, vilket kan leda till begynnande kontakt med kausalmedvetenheten, Augoeides och andrajagsmedvetenheten.


Essentiala egenskapernas utveckling – genom bearbetning av livserfarenheter, tjänande och arbete på tre linjer. Genom rätt inställning odlas grundläggande egenskaper såsom ansvar, tacksamhet och ödmjukhet.


Tjänande – att på alla möjliga sätt vara en utpost för de goda uppbyggande krafterna, en ljuspunkt i världen, ett redskap för hierarkin, öppnar för kontakt med Augoeides.


Arbete på tre linjer Linje ett – arbete med egen utveckling. Linje två – arbete med och för den egna gruppen. Linje tre – arbete för skolans framträdande, för mänskligheten, utvecklingen och enheten.


”Alla pytagoreiska aktiveringsmetoder har karaktär av förformning. Att förforma betyder att forma något före något annat. I just detta sammanhang betyder det att individen i sitt vanliga funktionstillstånd (tankar och känslor) inför avsiktliga processer, som i någon mån efterliknar tänkande såsom detta yttrar sig i högre medvetenhetstillstånd, ger sitt tänkande en form som i väsentliga avseenden motsvarar den form det skulle ha i ett högre tillstånd. Meningen med att öva förformning är att stå beredd, när ett högre medvetenhetstillstånd plötsligt infinner sig, så att man kan använda det." (Den Pytagoreiske Kuriren, Årgång 1 nr 4 sid 13)

 

"Hur andrajagsmedvetenheten erövras: vårda det frö som redan finns. Detta frö är altruistiska känslor, önskan att tjäna, sanningskärlek, strävan efter kunskap, begynnande essentiala egenskaper – ingenting av detta härrör från förstajaget, utan allt detta kommer från det embryoniska andrajaget." (Ljusteknikens långa tanke element 37)

 

"Den vet inget om ljuset, som inte har sett mörkret. Det är därför nödvändigt att studera hindren. Man måste kunna se dem, man får inte fly undan dem, urskulda, förgylla eller bortförklara dem. Tre allvarliga hinder: formativt tänkande och formativt tal; inbillning, i synnerhet negativ inbillning; och negativa känslor. Andra viktiga hinder är tendensen till spekulation, att göra antaganden utan tillräcklig grund, tendensen till subjektivism och självcentrering.” (Den Pytagoreiske Kuriren, Årgång 2 nr 6 sid 23)



Boktips



"Förklaringen"

"Eterhöljet"

av Lars Adelskogh


"Kunskapen om verkligheten"

"De vises sten"

"Människans väg"

"Livskunskap Ett"

m.fl. av Henry T. Laurency